U bevindt zich hier : Home Onze praktijk Praktijkwerking

Afspraken van onze praktijk

 

  • Nieuwe praktijkwerking

    Nieuwe praktijkwerking

    Een goede communicatie en samenwerking tussen jouw hulpverleners is belangrijk!

    Dit gebeurt meer en meer elektronisch. Bij iedere afspraak vraagt de secretaresse naar je identiteitskaart en controleert ze jouw gegevens (persoonlijke gegevens en gegevens i.v.m. terugbetaling). De arts controleert of er reeds een geïnformeerde toestemming is.
    Het is daarom noodzakelijk dat je steeds je identiteitskaart bij hebt als je op consultatie komt.

    Als je hieromtrent vragen hebt, kan je die stellen aan de secretaresse. Zij zal je graag informeren.

    Meld het steeds aan de secretaresse als je absoluut niet wenst dat je medische gegevens gedeeld worden tussen de hulpverleners, zowel intern als extern. De secretaresse noteert dit vervolgens in je medisch dossier.

     

  • Openingsuren
    Secretariaat

    Het secretariaat is open van maandag t.e.m. vrijdag van 8u tot 12u.
    In het weekend en op feestdagen is het secretariaat gesloten.
    Het online afsprakensysteem blijft beschikbaar.

    Voor uitzonderingen en sluitingsdagen klik hier.

    Artsen

    De artsen zijn elke werkdag beschikbaar volgens hun uurrooster.

    Verpleegkundige

    Verpleegkundige Heleen is beschikbaar op volgende momenten:

    • maandag van 8u tot 12u
    • woensdag van 8u tot 12u en van 14u tot 18u
    • donderdag van 8u tot 12u
    • vrijdag van 8u tot 12u 
    Logopediste

    Logopediste Celine Aengeveld werkt op woensdag-, donderdag- en vrijdagnamiddag.

    Psychologen

    De psychologen zijn aanwezig in onze praktijk op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag.

    Diëtiste

    Diëtiste Elien Smeers is aanwezig bij ons op donderdag (enkel op afspraak).

  • Afspraken

    Afspraken

    Wij werken steeds op afspraak. Afspraken worden best online gemaakt.
    Indien dit niet mogelijk is kan je contact opnemen met ons secretariaat op het nummer: 089 86 35 01.

    Om een consultatie vlot te laten verlopen, is het belangrijk dat je de afspraak steeds met de officiële naam van de patiënt maakt.

    Geef de arts voldoende tijd om je zorg grondig aan te pakken en boek dan ook voor iedere persoon een apart afspraakblokje. Houd rekening met de tijd die noodzakelijk is om je hulpvraag voldoende te beantwoorden; verzekeringsonderzoeken, kleine ingrepen e.d. vragen meer tijd dan een basisconsultatie.

    Zorg ervoor dat je je afspraak minstens 2 uur op voorhand annuleert als je ze niet kan nakomen; zo kunnen andere patiënten sneller geholpen worden. Indien je jouw afspraak niet op tijd annuleert, kan er adminsitratieve kost van €20 worden aangerekend.

    Opgelet: er worden enkel voorschriften en attesten afgeleverd voor de patiënt waarvoor de afspraak geboekt is!

  • Huisbezoeken

    Huisbezoeken

    Op de praktijk is de onderzoeksruimte optimaal ingericht, je medisch dossier beschikbaar en is er een verpleegkundige aanwezig.

    Huisbezoeken wensen we in de mate van het mogelijke te beperken tot de minder mobiele of zwaar zieke patiënten.

    Huisbezoeken kunnen enkel telefonisch worden aangevraagd via onze secretaresse op volgend nummer: 089 86 35 01.

    Gelieve huisbezoeken steeds vóór 11 uur aan te vragen. Als huisbezoeken later worden aangevraagd, worden ze uitgevoerd door de arts die beschikbaar is. Deze is niet steeds je eigen huisarts.

    Vermeld zo mogelijk de reden van het huisbezoek zodat uw huisarts de dringendheid ervan kan inschatten en het nodige materiaal kan meenemen.

     

  • Voorschriften

    Voorschriften

    Vraag steeds voldoende voorschriften tijdens je consultatie bij de huisarts! Het aantal voorschriften dat je kan krijgen hangt af van je medisch probleem. Enkel voor de persoon die op consultatie komt, kunnen voorschriften gemaakt worden.

    Ben je patiënt bij Gezondheidscentrum Ygeia en je hebt onvoorzien toch een herhaalvoorschrift of vervolgattest nodig dan kan je het aanvraagformulier online invullen.
    Je kan ook dit document invullen en afgeven aan het onthaal. Je kan ze ten vroegste na 24 uur (weekend en feestdagen niet meegeteld) afhalen bij jouw apotheker. Vraag jouw voorschriften dus best 2 dagen op voorhand aan. 

    Aanvragen voor nieuwe medicatie of nieuwe zorgdiensten worden niet aanvaard zonder voorgaande consultatie. Indien de huisarts het noodzakelijk vindt dat je voor je aanvraag op consultatie komt, word je uitgenodigd voor een raadpleging.

     

    Richtlijnen:
    • Voor slaap- en kalmeermiddelen worden enkel voorschriften gemaakt TIJDENS de consultatie.
    • Voor het invullen van een geschiktheidsattest voor sportclub, job in het onderwijs e.d. is een lichamelijk onderzoek nodig. Hiervoor maak je best een afspraak bij één van onze huisartsen.
    • Wij begrijpen dat je soms onverwachts één enkel voorschrift ontbreekt. In uitzonderlijke gevallen kan je één enkel voorschrift voor verlenging van chronische medicatie aanvragen zonder raadpleging op voorwaarde dat je dit > 24u op voorhand aanvraagt. Je huisarts zal dan voldoende voorschrijven tot aan de volgende raadpleging.
    • Indien je door een andere zorgverlener/specialist een verlenging van behandeling, medicatie of bijkomende onderzoeken voorstelt, dan kan u best telefonisch contact opnemen tijdens ons belmoment (tussen 12u en 12u30) of een afspraak maken indien gewenst.
  • Belmomentje

    Belmomentje

    “Vervelend niet, een arts die voortdurend wordt gestoord tijdens je consultatie!”

    Om dit te voorkomen organiseren we een belmomentje van maandag tot en met vrijdag tussen 12u en 12u30.

    Medische vragen die niet door de verpleegkundige en/of secretaresse beantwoord kunnen worden (het gebruik van bepaalde medicatie, het navragen of een controle afspraak noodzakelijk is,…) kunnen door jouw huisarts beantwoord worden tijdens zijn/haar belmoment.

     

    Dr. Piet Schurgers:

    Telefonisch bereikbaar op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 12u en 12u30

    Dr. Melissa Das:

    Telefonisch bereikbaar op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 12u en 12u30

    Dr. Nele Michiels:

    Telefonisch bereikbaar op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 12u en 12u30

    Je kan best een afspraak maken bij de gewenste arts voor uitslagen van bloednames of technische onderzoeken zoals medische beeldvorming,... Hij/zij kan dan uitgebreid tijd maken om alles te bespreken.


     

    Tijdens het belmomentje maken we gebruik van een keuzemenu. Je kan bellen tussen 12u00-12u30 op het vertrouwde nummer 089/86 35 01. 

    Daarna krijg je de keuze tussen de verschillende artsen:

    • Voor vragen aan dr. Piet Schurgers: druk 1
    • Voor vragen aan dr. Melissa Das: druk 2
    • Voor vragen aan dr. Nele Michiels: druk 3
    • Wil je doorverbonden worden met de secretaresse: druk 4

     

  • Tarieven

    Tarieven

    Wij vinden het belangrijk dat iedereen toegang heeft tot goede gezondheidszorg.
    Als artsen zijn wij allen geconventioneerd, dit houdt in dat het ziekenfonds zal tussenkomen in de onkosten volgens de geldende RIZIV-normen.

    Raadpleging huisarts:

    Je betaalt voor een raadpleging enkel het remgeld van €4 of indien recht op verhoogde tegemoetkoming €1

    Huisbezoeken huisarts:

    Je betaalt voor een huisbezoek een tarief afhankelijk van je leeftijd en recht op verhoogde tegemoetkoming. Dit tarief ligt meestal ergens tussen €2,50 en €16

    Technische prestaties:

    • Technische prestaties uitgevoerd door de verpleegkundige zijn gratis (zoals bloedafnames, ECG, longfunctietest, ….)
    • Voor technische prestaties uitgevoerd door de arts betaal je een supplement, aangerekend volgens de wettelijke tarieven (RIZIV-normen)

    Het Globaal Medisch Dossier:

    Het GMD wordt jaarlijks door je huisarts verlengd. Deze prestatie wordt volledig vergoed door het ziekenfonds.

    Onze betaalmethoden:

    Je kan cash* betalen of met bancontact. 

    De betalingen tussen 08u00 en 12u00 gebeuren aan het secretariaat. Indien het secretariaat gesloten is, betaal je bij de arts.
    Wij maken gebruik van het e-attest. Dit betekent dat wij geen papieren getuigschrift van verstrekte hulp meer uitschrijven. Dit wordt rechtsreeks naar jouw ziekenfonds gestuurd. De terugbetaling krijg je van jouw ziekenfonds via overschrijving. Je krijgt van ons een bewijs van verzending.

    *wij aanvaarden geen briefjes van €100, €200 of €500

  • Nieuwe patiënt worden

    Nieuwe patiënt worden

    Momenteel hebben wij een patiëntenstop dus nemen wij geen nieuwe patiënten meer aan. 

     

    Inschrijven via secretaresse
    Indien jouw dossier moet worden opgevraagd, kan dit steeds gebeuren via de secretaresse. Na goedkeuring van de huisarts wordt dit door de secretaresse in orde gemaakt. Hiervoor hebben we de identiteitskaart (E-ID, Kids-ID, ISI+ kaart) van de patiënt voor nodig. Zo kan onze secretaresse een nieuw dossier openen met de juiste gegevens.

    Alle informatie over de werking van de praktijk kan je terugvinden op onze website.

     

Nieuwe praktijkwerking

Een goede communicatie en samenwerking tussen jouw hulpverleners is belangrijk!

Dit gebeurt meer en meer elektronisch. Bij iedere afspraak vraagt de secretaresse naar je identiteitskaart en controleert ze jouw gegevens (persoonlijke gegevens en gegevens i.v.m. terugbetaling). De arts controleert of er reeds een geïnformeerde toestemming is.
Het is daarom noodzakelijk dat je steeds je identiteitskaart bij hebt als je op consultatie komt.

Als je hieromtrent vragen hebt, kan je die stellen aan de secretaresse. Zij zal je graag informeren.

Meld het steeds aan de secretaresse als je absoluut niet wenst dat je medische gegevens gedeeld worden tussen de hulpverleners, zowel intern als extern. De secretaresse noteert dit vervolgens in je medisch dossier.

 

Secretariaat

Het secretariaat is open van maandag t.e.m. vrijdag van 8u tot 12u.
In het weekend en op feestdagen is het secretariaat gesloten.
Het online afsprakensysteem blijft beschikbaar.

Voor uitzonderingen en sluitingsdagen klik hier.

Artsen

De artsen zijn elke werkdag beschikbaar volgens hun uurrooster.

Verpleegkundige

Verpleegkundige Heleen is beschikbaar op volgende momenten:

  • maandag van 8u tot 12u
  • woensdag van 8u tot 12u en van 14u tot 18u
  • donderdag van 8u tot 12u
  • vrijdag van 8u tot 12u 
Logopediste

Logopediste Celine Aengeveld werkt op woensdag-, donderdag- en vrijdagnamiddag.

Psychologen

De psychologen zijn aanwezig in onze praktijk op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag.

Diëtiste

Diëtiste Elien Smeers is aanwezig bij ons op donderdag (enkel op afspraak).

Afspraken

Wij werken steeds op afspraak. Afspraken worden best online gemaakt.
Indien dit niet mogelijk is kan je contact opnemen met ons secretariaat op het nummer: 089 86 35 01.

Om een consultatie vlot te laten verlopen, is het belangrijk dat je de afspraak steeds met de officiële naam van de patiënt maakt.

Geef de arts voldoende tijd om je zorg grondig aan te pakken en boek dan ook voor iedere persoon een apart afspraakblokje. Houd rekening met de tijd die noodzakelijk is om je hulpvraag voldoende te beantwoorden; verzekeringsonderzoeken, kleine ingrepen e.d. vragen meer tijd dan een basisconsultatie.

Zorg ervoor dat je je afspraak minstens 2 uur op voorhand annuleert als je ze niet kan nakomen; zo kunnen andere patiënten sneller geholpen worden. Indien je jouw afspraak niet op tijd annuleert, kan er adminsitratieve kost van €20 worden aangerekend.

Opgelet: er worden enkel voorschriften en attesten afgeleverd voor de patiënt waarvoor de afspraak geboekt is!

Huisbezoeken

Op de praktijk is de onderzoeksruimte optimaal ingericht, je medisch dossier beschikbaar en is er een verpleegkundige aanwezig.

Huisbezoeken wensen we in de mate van het mogelijke te beperken tot de minder mobiele of zwaar zieke patiënten.

Huisbezoeken kunnen enkel telefonisch worden aangevraagd via onze secretaresse op volgend nummer: 089 86 35 01.

Gelieve huisbezoeken steeds vóór 11 uur aan te vragen. Als huisbezoeken later worden aangevraagd, worden ze uitgevoerd door de arts die beschikbaar is. Deze is niet steeds je eigen huisarts.

Vermeld zo mogelijk de reden van het huisbezoek zodat uw huisarts de dringendheid ervan kan inschatten en het nodige materiaal kan meenemen.

 

Voorschriften

Vraag steeds voldoende voorschriften tijdens je consultatie bij de huisarts! Het aantal voorschriften dat je kan krijgen hangt af van je medisch probleem. Enkel voor de persoon die op consultatie komt, kunnen voorschriften gemaakt worden.

Ben je patiënt bij Gezondheidscentrum Ygeia en je hebt onvoorzien toch een herhaalvoorschrift of vervolgattest nodig dan kan je het aanvraagformulier online invullen.
Je kan ook dit document invullen en afgeven aan het onthaal. Je kan ze ten vroegste na 24 uur (weekend en feestdagen niet meegeteld) afhalen bij jouw apotheker. Vraag jouw voorschriften dus best 2 dagen op voorhand aan. 

Aanvragen voor nieuwe medicatie of nieuwe zorgdiensten worden niet aanvaard zonder voorgaande consultatie. Indien de huisarts het noodzakelijk vindt dat je voor je aanvraag op consultatie komt, word je uitgenodigd voor een raadpleging.

 

Richtlijnen:
  • Voor slaap- en kalmeermiddelen worden enkel voorschriften gemaakt TIJDENS de consultatie.
  • Voor het invullen van een geschiktheidsattest voor sportclub, job in het onderwijs e.d. is een lichamelijk onderzoek nodig. Hiervoor maak je best een afspraak bij één van onze huisartsen.
  • Wij begrijpen dat je soms onverwachts één enkel voorschrift ontbreekt. In uitzonderlijke gevallen kan je één enkel voorschrift voor verlenging van chronische medicatie aanvragen zonder raadpleging op voorwaarde dat je dit > 24u op voorhand aanvraagt. Je huisarts zal dan voldoende voorschrijven tot aan de volgende raadpleging.
  • Indien je door een andere zorgverlener/specialist een verlenging van behandeling, medicatie of bijkomende onderzoeken voorstelt, dan kan u best telefonisch contact opnemen tijdens ons belmoment (tussen 12u en 12u30) of een afspraak maken indien gewenst.

Belmomentje

“Vervelend niet, een arts die voortdurend wordt gestoord tijdens je consultatie!”

Om dit te voorkomen organiseren we een belmomentje van maandag tot en met vrijdag tussen 12u en 12u30.

Medische vragen die niet door de verpleegkundige en/of secretaresse beantwoord kunnen worden (het gebruik van bepaalde medicatie, het navragen of een controle afspraak noodzakelijk is,…) kunnen door jouw huisarts beantwoord worden tijdens zijn/haar belmoment.

 

Dr. Piet Schurgers:

Telefonisch bereikbaar op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 12u en 12u30

Dr. Melissa Das:

Telefonisch bereikbaar op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 12u en 12u30

Dr. Nele Michiels:

Telefonisch bereikbaar op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 12u en 12u30

Je kan best een afspraak maken bij de gewenste arts voor uitslagen van bloednames of technische onderzoeken zoals medische beeldvorming,... Hij/zij kan dan uitgebreid tijd maken om alles te bespreken.


 

Tijdens het belmomentje maken we gebruik van een keuzemenu. Je kan bellen tussen 12u00-12u30 op het vertrouwde nummer 089/86 35 01. 

Daarna krijg je de keuze tussen de verschillende artsen:

  • Voor vragen aan dr. Piet Schurgers: druk 1
  • Voor vragen aan dr. Melissa Das: druk 2
  • Voor vragen aan dr. Nele Michiels: druk 3
  • Wil je doorverbonden worden met de secretaresse: druk 4

 

Tarieven

Wij vinden het belangrijk dat iedereen toegang heeft tot goede gezondheidszorg.
Als artsen zijn wij allen geconventioneerd, dit houdt in dat het ziekenfonds zal tussenkomen in de onkosten volgens de geldende RIZIV-normen.

Raadpleging huisarts:

Je betaalt voor een raadpleging enkel het remgeld van €4 of indien recht op verhoogde tegemoetkoming €1

Huisbezoeken huisarts:

Je betaalt voor een huisbezoek een tarief afhankelijk van je leeftijd en recht op verhoogde tegemoetkoming. Dit tarief ligt meestal ergens tussen €2,50 en €16

Technische prestaties:

  • Technische prestaties uitgevoerd door de verpleegkundige zijn gratis (zoals bloedafnames, ECG, longfunctietest, ….)
  • Voor technische prestaties uitgevoerd door de arts betaal je een supplement, aangerekend volgens de wettelijke tarieven (RIZIV-normen)

Het Globaal Medisch Dossier:

Het GMD wordt jaarlijks door je huisarts verlengd. Deze prestatie wordt volledig vergoed door het ziekenfonds.

Onze betaalmethoden:

Je kan cash* betalen of met bancontact. 

De betalingen tussen 08u00 en 12u00 gebeuren aan het secretariaat. Indien het secretariaat gesloten is, betaal je bij de arts.
Wij maken gebruik van het e-attest. Dit betekent dat wij geen papieren getuigschrift van verstrekte hulp meer uitschrijven. Dit wordt rechtsreeks naar jouw ziekenfonds gestuurd. De terugbetaling krijg je van jouw ziekenfonds via overschrijving. Je krijgt van ons een bewijs van verzending.

*wij aanvaarden geen briefjes van €100, €200 of €500

Nieuwe patiënt worden

Momenteel hebben wij een patiëntenstop dus nemen wij geen nieuwe patiënten meer aan. 

 

Inschrijven via secretaresse
Indien jouw dossier moet worden opgevraagd, kan dit steeds gebeuren via de secretaresse. Na goedkeuring van de huisarts wordt dit door de secretaresse in orde gemaakt. Hiervoor hebben we de identiteitskaart (E-ID, Kids-ID, ISI+ kaart) van de patiënt voor nodig. Zo kan onze secretaresse een nieuw dossier openen met de juiste gegevens.

Alle informatie over de werking van de praktijk kan je terugvinden op onze website.